Sunday, November 11, 2012

Race Rally Research (R3) - Part 5


Akhirnya detik yang digeruni menjelma juga dalam epik kehidupan seorang "drifter" yang agak disegani ramai iaitu aku. Detik tersebut adalah proses penukaran tayar R3. Sepanjang karier aku sebagai pemandu dan juga seorang "Dada To Be" yang memilik jentera yang gah di jalan raya harus menerima penetapan takdir tayar koyak dikala saat kritikal. Bagi ku ianya normal dan aku seharusnya menerima dengan tabah.

(R3 Yang Cedera Menggunakan Rim Bantuan)
Agak lama juga aku berjaya tangguhkan waktu dan apabila dihitung hampir 4 tahun baru aku menjalani proses penukaran tayar. Oleh itu kali ini aku tidak akan teragak-agak untuk menukarnya. Kira agak handal juga aku menjaga dan memelihara usia tayar dan keadaannya sebelum ini. Bukannya harga yang memeningkan kepalaku kerana ianya tidak menjadi masalah. Cuma apa yang bermain di kepala aku sekarang adalah perlukah aku menukar tayar sekali menaik taraf memakai "Sport Rim", perlukah?. Sememangnya niat dihati ingin menyarungkan kaki baru pada R3 kesayanganku ini dan telah diperuntukkan "budget". Cuma apa yang menggangu perancangan aku adalah masa dan saat perlu penukarannya.

(Falken 195/60 R15)
Sekarang tayarku telah koyak dan memerlukan penukaran segera. Mahu tidak mahu aku terpaksa menukar tayar tersebut takut akan merbahayakan nyawa aku dan keluarga. Ini secara tidak langsung telah mengganggu proses dan misi menaik taraf R3. Oleh itu aku harus merangka strategi baru. Kesimpulannya apa yang termampu difikirkan sekarang adalah hanya menukar tayar dahulu kemudian tiba akhir tahun sarungkan "Sport Rim" baru.

Baiklah kembali ke cerita menukar tayar tadi, aku telah ke bengkel Cina di kawasan Kg. Medan, tempat pergaduhan kaum suatu ketika dahulu namun kini sudah aman. Aku telah memilih untuk menyarungkan tayar jenis Falken 195/60 R15, buatan negara Indonesia dengan harga Rm190.00 sebijik dan jika didarab dua dah menjadi Rm380.00. Siap pasang sekali "Alignment" dan "Balacing" maka bil dibuka Rm400.00. Untuk pengetahuan adik-adik diluar sana tayar kalau nak diganti harus digantikan kedua-duanya sekali, tidak boleh ganti satu. Fuh!!!...kalau makan ayam golek pun dah tentu kenyang.

(Mekanik Sedang Menggunakan Mesin Mencabut Tayar)
Proses penukarannya pun agak lama dikedai ini, isteri aku dirumah sudah sibuk bertanyakan keadaanku. Bukan apa aku janji dengannya untuk membawanya keluar makan Yong Tau Foo malam ini. Sudahlah dari pagi aku tiada dirumah kerana membantu rakan pejabat kerja lebih masa mengemas bilik mesyuarat. Harap cepatlah mekanik ini buat kerja, kesian isteri ku rindu kepulangan ku.

Kembali kepada cerita tadi, sebenarnya dalam minggu lepas aku ada "deal" dengan kawan pejabat untuk membeli tayar dan "Sport Rim" keretanya dengan harga Rm500.00, aku fikir dapatlah kiranya aku berjimat dgn memakai barang "2nd Hand", sekali aku rasa macam bangang pula dan tidak kene gaya seorang "drifter". Hmm...Lebih baik pakai baru bukan tidak mampu. Tentang "Sport Rim" akhir tahun aku masuk. Tentang kawan aku, lantak dialah.

(Proses "Alignment & Balancing")
Baiklah, lebih kurang 1 jam masa berlalu R3 pun sudah siap. Setelah melangsaikan bayaran dikaunter didalam bengkal tersebut maka aku pun boleh beredar dari situ dan dengan ini sampai sini sahajalah cerita aku bagi proses modifikasi R3 untuk peringkat ke-5 ini. Tetapi jangan risau Patah Hati Inc. akan di kemaskini lagi untuk para pembaca mungkin pada akhir tahun nanti insyallah, mengupas isu lanjut berkenaan strategi dan perancangan menarik yang telah disediakan bagi jentera kesayangan aku ini. Sekarang aku mahu pulang dan berehat-rehat. Sekian wassalam.


No comments:

Post a Comment