Wednesday, May 29, 2013

Debaran Menanti Si Kecil (22.05.2013) - Part 2

Assalamualaikum, cerita ini adalah lanjutan dari episod 1 tentang debaran menanti Si Kecil. Dada masih meneruskan aktiviti menunggu di ruang legar hospital bersama-sama ibu Dada, adik dan sepupu sementara Mama sedang bertarung nyawa di atas menunggu. Kemudian pukul 6:30pm, Dada mendapat satu panggilan dari pihak hospital menyuruh untuk naik keatas berjumpa dengan Mama sebelum masuk ke dewan bedah.


(6:45pm Sebelum Mama Masuk "Operation Theater")

Dada sempat merakam gambar bukti Mama diusung masuk kedalam bilik bedah walaupun misi dan doktor melarang merakam sebarang gambar. Lantak merekalah janji Dada ingin simpan semua detik-detik sebagai kenangan. Selesai bersalaman dan memohon maaf, Dada sempat berpesan kepada Mama untuk menguatkan semangat dan banyakkan membaca kalimah suci "Lailla haillahu allah". Kuatkan semangat dan hati sambil tarik nafas dengan kerap, kami semua akan menunggu di bawah.


(7:07pm Baby Luth Aidan Selamat Dilahirkan)

Lebih kurang hampir 1 jam menunggu di ruang legar hospital, pihak hospital menelefon Dada dan menyampaikan berita kelahiran Baby Luth serta boleh naik ke tingkat 3 wad bersalin untuk jumpa dengan anak. Alhamdulilah, kami semua rasa sangat bersyukur dan lega kerana semuanya selamat. Mak Dada terlalu gembira lalu memberikan Dada kucupan tahniah di pipi kerana telah berjaya menjadi Ayah. Dada rasa sangat gembira dan seronok diatas kelahiran Baby Luth cuma masih risau akan keadaan Mama yang masih berada dalam bilik bedah. Jururawat masih tidak memberitahu status Mama mungkin mereka masih tidak dapat info dari doktor bedah didalam. Walau apa pun hati tetap gembira Dada sudah menjadi seorang AYAH!!!.


(Dada Sedang Meng "Azan" kan Baby Luth Aidan)

Dada terus memeluk erat dan mencium anak Dada, Alhamdulilah, Alhamdulilah, Alhamdulilah syukur diatas nikmat rezeki yang diberikan kepada Dada. Dada mendukung Baby Luth untuk mengazankannya. Memang sudah menjadi sunnah umat islam mengikut ajaran dan suruhan Nabi Muhammad S.A.W untuk seorang ayah mengazankan anaknya yang baru lahir. Selesai mengazankan Baby Luth kami semua menangkap gambar dan membelai dia dengan penuh kasih sayang. Namun jururawat tidak membenarkan kami bersama Baby Luth terlalu lama kerana beliau masih perlu mengambil suntikan-suntikan kesihatan dan perlu di bersihkan terlebih dahulu.


(Assalamualaikum Semua...)

Lebih kurang dalam pukul 10:30pm, barulah kami dapat mengetahui keadaan Mama yang sebenarnya sudah lama dimasukkan kedalam wad untuk berehat. Teruk betul pengurusan Hospital PPUM ini sepatutnya beritahulah ahli keluarga yang berada di ruang legar menunggu keputusan agar selesai semuanya, ini tidak. Disebabkan hari telah lewat malam, hanya Dada yang dibenarkan naik ke atas wad untuk bertemu Mama. Kesian Mama, terlihat di raut wajahnya yang kepenatan dan sakit. Alhamdulilah semunya telah selesai. Dada berikan kucupan tahniah dan menenangkan Mama. "Sayang  kita telah berjaya" kata Dada.


(Close Up Wajah Si Montel Ini)

Keesokkan harinya, Dada datang sekali lagi untuk melawat Mama bersama Tok Ma dan Uncle Dil di waktu melawat sesi pagi. Diwaktu melawat sesi petang pula Dada datang besama Granny, Uncle Alif, Nenek Su dan *Onyang (*Nenek Dada). Cuba tengok gambar Baby Luth yang montel diatas tersenyum. Comelnya anak Dada ini, geram rasa nak cubit dan gigit sahaja pipinya. Baru Dada perasan yang waktu Baby Luth Lahir 7:07pm sama dengan tarikh perkahwinan Dada dan Mama yakni 07hb 07 tahun 2013. Berat Baby Luth pula 4.2 kilogram, dan merupakan bayi terberat setakat hari ini.


(Biodata Saya)

Disebabkan Mama menjalani proses melahirkan anak secara LSCS (Caesarean) oleh itu doktor terpaksa menahan Mama di hospital untuk 2 hari sebelum dibenarkan pulang kerumah. Baiklah terus-terang Dada cakap yang dari segi infrastruktur hospital memang terbaik cuma dari segi servis pekerja adalah sangat teruk. Lepas ini andai kata Dada dikurniakan anak ke 2, insyallah Dada akan pergi ke hospital swasta dimana servisnya lebih baik dan mudah.

Apa-apapun semuanya selamat, dan sekarang lengkaplah proses kelahiran yang ditunggu-tunggu oleh Dada selama 9 bulan lepas. Kini tanggungjawab Dada semakin besar dan harapan Dada agar Baby Luth menjadi seorang anak yang sihat dan bijak serta membantu ibubapa dimasa hadapan. Amin. Kepada pembaca Patah Hati Inc. nantikan cerita-cerita dan perjalanan hidup Dada dalam membesarkan anak di siri akan datang. Assalamualaikum WBT. 

-Dada Inc.

2 comments:

  1. tahniah yer idris..dapat rasekan kebahagiaan awak dan ezan selepas kelahiran luth aidan..insya Allah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Kak Aida...
      Rindu dekat akak...
      Baru balik Umrah yer?...
      Alhamdulilah...kim salam Abg Din...

      Delete