Thursday, December 29, 2011

Race Rally Research (R3) - Stage 2


"Enjin Kereta Aku Ni...Lagi Mahal Dari Kereta Kau..."

-Rizal (Gangster)

Seawal jam 10.30 pagi aku bangkit dari kamar dirajaku untuk menghantar R3 ke Brader Onn "Bodywork Garage" di kawasan perumahan aku bagi proses mengetok dan menyimen R3. Setelah bersarapan, mandi dan mengemas bilik, aku bergegas ke premis tersebut dan mendapati ianya masih belum dibuka, hampir 2-3 kali aku cuba menghubungi Brader Onn namun tiada balasan.

Aku rasa amat marah dan tidak berpuas hati kerana mengikut perjanjian, pada hari dan waktu sekian-sekian aku akan ke "Garage" nya untuk Brader Onn membaikpulih R3. Beginilah kalau orag melayu berniaga, selalu memandang enteng kepuasan pelanggan. Bagaimana melayu mahu maju andai ada yang bersikap sambil lewa dalam urusan yang melibatkan Ribu-riban.

Tanpa melengahkan masa aku terus bergegas ke "Garage" kawasan sentul, berjumpa dengan Mr. Tan pemilik bengkel sembur kawasan lain. Begitu pantas dan cekap dia melayan permintaan pelanggan seperti aku, Tawar punya tawar akhirnya aku berjaya membaiki R3 pada harga yang munasabah. Lagi murah dan rendah dari Bengkel Brader Onn tadi...."Cilaka Punya Melayu".

"Bodywork Garage" Mr. Tan ini agak terpencil dan menakutkan sedikit, ibarat kata anak muda zaman sekarang "Port Gagak Hitam", kerana kiri-kanan semuanya Hindraf. Pada mulanya aku agak goyang ketika diperkenalkan oleh kawan perumahan aku ini. Atas cadangan dan pujukannya lalu aku pun membenarkan Mr. Tan untuk membelai R3 aku. Mengikut perjanjian kereta akan siap pada waktu petang.


Berikut merupakan hasil kerja Mr. Tan, terima kasih diucapkan kepada beliau kerana telah berjaya melenyapkan segala mimpi ngeri yang dialami aku selama ini. Memandangkan cuaca yang agak baik, proses kerja memakan masa tidak lama dan memberikan hasil yang terbaik. Selepas ini aku sudah tahu dimana "Bodywork Garage" yang boleh dipercayai dan tidak. Sedikit sebanyak memberikan aku pengalaman baru dalam dunia permotoran ini.


Selesai aktiviti di "Port Gagak Hitam" Mr. Tan tadi aku dan kawan aku terus ke kedai "Sportrim" sekitar kawasan Gombak untuk melihat dan berbincang dengan Taukeh kedai. Bertanyakan tentang barangan tersebut, membuatkan aku terasa agak bosan dan lemah. Setelah penelitian yang khusus dibuat, nampaknya citarasa aku tiada di kedai tersebut. Aktiviti jalan-jalan cari "Sportrim" nampaknya terpaksa ditunda ke hari yang sesuai. Stage 3 terpaksa ditangguhkan buat masa ini ekoran tiada yang tersangkut di mata ku ini. Insyallah andai ada masa yang sesuai Stage 3 akan dilancarkan.

No comments:

Post a Comment